2023-09-29
Ett av de säkraste hösttecken man kan tänka sig är uppstarten av planering inför kommande år. Marknadsplanen behöver ses över, aktivitetsplanen börja fyllas och allt man vill göra ska sedan budgeteras.
Med bra koll på vem man vill nå, på kommunikationens syfte och på matchning av såväl kanalval som tajming, finns goda chanser att skapa en aktivitetsplan som ryms i budget, ger önskad effekt och som på köpet stärker varumärket. En bra tumregel är också att alltid byta ut 20 % av det man brukar göra – det som historiskt funkat sämst och gett lägst ROI – mot 20 % fräscha idéer som är värda att testa.
Visst är det väl värt att lägga lite extra energi och eftertanke i år?
Med stöd av WonderBrand Academy finns stor chans att planeringen och budgeteringen inte bara blir lättare och bättre utan också att aktiviteterna 2024 blir träffsäkert kostnadseffektiva och effektfulla.
Att arbeta med kärnvärden och ett fåtal ord som beskriver varumärket och kulturen kan vara trubbigt. Arketyper, däremot, går förbi alla språkliga och kulturella barriärer och snabbar på den interna förståelsen och acceptansen i implementeringen.
De har i alla tider sprängt över religiösa, kulturella och geografiska gränser, just tack vare sin tydliga associationsgrund. De flesta människor, oavsett kön, ålder eller kulturell bakgrund, får samma typ av personlighetsassociationer på näthinnan när de hör orden Hjälte, Rebell, Helgon eller Älskare. I denna blandade kompott finns det tolv stycken arketyper…
Vi har samlat ihop de vanligaste – och kanske ovanligaste – i en matnyttig ordlista för dig att ta del av som en fristående del på plattformen. Den stora frågan är: vad har vi missat? Tipsa oss gärna, så fyller vi på!
LÅT OSS LÖPANDE PRESENTERA DE TOLV ARKETYPERNA OCH BÖRJA MED HELGONET.
Varumärken som definierar sig som arketypen Helgonet karaktäriseras av stor godhet och stark moral. Helgonet strävar alltid efter att göra rätt och undvika konflikter. Helgonet drivs av optimism och en önskan om lycka, för sig själva och andra. Deras enkelhet och ärlighet gör dem till pålitliga och trygga varumärken.
Helgonet som arketyp passar bäst för varumärken i organisationer som erbjuder en enkel lösning på ett identifierbart problem, verksamheter som är förknippade med godhet och moral och som är lågt eller mycket måttligt prissatta.
WonderBrand Academy, din digitala plattform för varumärkes- och kommunikationsarbete, guidar dig genom såväl analys som definition med hjälp av arketyper – och mycket mer.
– Vår ständiga strävan mot en värld med starkare och mer kända varumärken fortsätter!
Med WonderBrand Academy, din digitala plattform för varumärkes- och kommunikationsarbete, guidas du igenom grafiska och teoretiska riktlinjer, så att din logotyp och ditt varumärke kan kommunicera med önskvärd effekt!
Ha en fortsatt fin vecka,
/Vännerna på WonderBrand Academy