BACK IN BUSINESS

2023-08-25

Vi svenskar fullkomligen älskar att prata om vädret och OJ, vad vi fått möjlighet att göra det denna sommar! Vi på WonderBrand Academy är supertaggade på hösten och att fortsätta fylla på plattformen med spännande innehåll. Vi hoppas du är med oss!

NYTT PÅ PLATTFORMEN VECKA 34

I varje bransch, i varje organisation och kollegor emellan finns oftast en utvecklad nomenklatur som är full av allt ifrån fackuttryck till branschfloskler och förkortningar. Oavsett om du vill svänga dig med “rätt uttryck” eller om du behöver tolka en kollega eller leverantör, är det bra att veta vad som är vad för att undvika missförstånd!

Vi har samlat ihop de vanligaste – och kanske ovanligaste – i en matnyttig ordlista för dig att ta del av som en fristående del på plattformen. Den stora frågan är: vad har vi missat? Tipsa oss gärna, så fyller vi på!

Barbie

Har du sett den nya, omtalade Barbie-filmen än? Om inte, så har du garanterat i alla fall hört talas om den, eller hur? Oavsett vad man tycker om filmen eller fenomenet Barbie är detta, ur ett marknadsperspektiv, superintressant!
 
Mediainvesteringen inför filmen har slagit alla rekord – men det har även omsättningen gjort. Med en genialisk marknadsföringskampanj (à 150 miljoner dollar) skapades miljardomsättning. Filmskaparna fick vuxna och barn, män och kvinnor, att boka biobiljetter för att gå på en film som bygger på en en docka från slutet av 50-talet… Mäktigt!

Vad drar vi för slutsats av detta då? Jo, att det kostar pengar att tjäna pengar. Med en tillräckligt stor och genomtänkt mediabudget (och förstås, en smart marknadsstrategi) kan man nå enorm return-on-investment (ROI). Ovanpå detta finns dessutom den förstärkning av varumärket Barbie som producenten Mattel kan räkna hem på såväl kort som lång sikt.

Behöver du också påfyllning av inspiration och kunskap?
Skapa ett konto idag och få tillgång till allt innehåll på plattformen och nya föreläsningar var och varannan vecka!

Sneak peak på kommande nya kurser 

Se till att hålla dig uppdaterad och ge ditt varumärke regelbunden kärlek. Vi vet – ibland kan det kännas som en omöjlighet. Hur får varumärkesarbetet utrymme i livspusslet och dygnets 24 timmar? Det är lätt att varumärkesstrategin långsamt försvinner in i vardagen vilket gör att man missar lysande möjligheter att bevara, men även stärka, sin position på marknaden.

Mediainvesteringen inför filmen har slagit alla rekord – men det har även omsättningen gjort. Med en genialisk marknadsföringskampanj (à 150 miljoner dollar) skapades miljardomsättning. Filmskaparna fick vuxna och barn, män och kvinnor, att boka biobiljetter för att gå på en film som bygger på en en docka från slutet av 50-talet… Mäktigt!

Med WonderBrand Academy, din digitala plattform för varumärkes- och kommunikationsarbete, guidas du igenom grafiska och teoretiska riktlinjer, så att din logotyp och ditt varumärke kan kommunicera med önskvärd effekt!

Vår ständiga strävan mot en värld med starkare och mer kända varumärken fortsätter!

Ha en fortsatt fin vecka,
/Vännerna på WonderBrand Academy